Saturday, November 7, 2009

Buah Dabei....

Salam semua....

Kat sini nak aku syer sejenis buah yang menjaadi kegemaran orang-orang Sarawak, tapi ada jugak orang Sarawak yang x pandei makan..Buah Dabei namanya, tapi buah nih famous kat Sibu..Aku hanya tahu nama buahnya saja, pokoknya x pnh aku tgk..Maybe 1 hari nanti berpeluang untuk tengok...Member aku cakap buah nih lebih sedap kalau dimakan bersama nasi panas..Aku belum penah try lagi, cuma aku penah try makan begitu saja..





Inilah buah dabei tue, sekali pandang ada gak nampak cam buah kurma...warnanya coklat kehitam-hitaman....









Ini adalah buah dabei yang telah dijeruk kicap, aku tengok member aku suka betul makan macam tue saja, aku ada gak try, rasanya lemak-lemak..cuma biji nya yang besar, isinya ok lah..Bagi aku, x adalah istimewa sangat..Aku x nak cakap apa, takut 1 hari nanti aku pun jadi suka pk..So sape nak rasa bolehlah datang sarawak. Tapi buah ni pun bermusin jugak..Oh ye, ada satu lagi cara nak makan buah nh, iaitu masukan dalam air suam dan terus boleh dimakan..secara luaranya buah nih kulitnya keras..so untuk melembutkanya dimasukan dalam air panas dan masukan sedikit garam...Cubalah...tak cuba mana nak tau kan...

No comments:

Post a Comment