Wednesday, June 17, 2009

RENUNG-RENUNGKAN LAH

Manusia Bangkit Dari Kubur Dalam 12 BarisanSuatu ketika, Muaz bin Jabal r. a menghadap Rasullullah s. a. w danbertanya: "Wahai Rsullullah, tolong huraikan kepadaku mengenai firmanAllah s. a. w: "Pada sangkakala ditiup, maka kamu sekalian datamgberbaris-baris" -(Surah an-Naba':18)Mendengar pertanyaan itu, baginda menangis hingga basah pakaiannya.Lalu Baginda menjawab:"Wahai Muaz, engkau telah bertanyakan kepada aku, perkara yang amatbesar, bahawa umatku akan digiring, dikumpulkan berbaris-baris menjadi12 barisan, masing-masing dengan pembawaan mereka sendiri.... Makadinyatakan apakah 12 barisan berkenanaan iaitu:


BARISAN PERTAMA:

Diiringi dari kubur dengan tidak bertangan danberkaki. Keadaan mereka ini dijelaskan melalui satu seruan dari sisiAllah Yang Maha Pengasih: " Mereka itu adalah orang-orang yang ketikahidupnya menyakiti hati jirannya, maka in balasannya dan tempatkembali mereka adalah neraka..."

BARISAN KEDUA:

Diiringi dari kubur berbentuk babi hutan. Datanglahsuara dari sisi Allah yang maha pengasih: "Mereka itu adalah orangyang ketika hidupnya meringankan solat, maka inilah balasannya dantempat kembalinya adalah neraka..."


BARISAN KETIGA:

Mereka berbentuk keldai, sedangkan perut mereka penuhdengan ular dan kala jengking. "Meraka ini adalah orang yang engganmembayar zakat, maka inilah balasannya dan tempat kembali merekaadalah neraka.."


BARISAN KEEMPAT:

Diiringi dari kubur dengan keadaan darah seperti airpancutan keluar dari mulut mereka. "Mereka ini adalah orang yangberdusta didalam jual beli, maka inilah balasannya dan tempat merekaadalah neraka.."


BARISAN KELIMA:

Diiringi dari kubur dengan bau busuk daripada bangkai.Ketika itu Allah s. a. w menurunkan angin sehingga bau busuk itumengganggu ketenteraman di Padang Masyar. "Mereka ini adalah orangyang menyembunyikan perlakuan derhaka takut diketahui manusia tetapitidak pula rasa takut kepada Allah s. a. w, maka inilah balasannya dantempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN KEENAM:

Diiringi dari kubur dengan keadaan kepala merekaterputus dari badan. "Mereka adalah orang yang menjadi saksi palsu,maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.."


BARISAN KETUJUH:

Diiringi dari kubur tanpa mempunyai lidah dari mulutmereka mengalir keluar nanah dan darah. "Meraka itu adalah orang yangenggan memberi kesaksian di atas kebenaran, maka inilah balasannya dantempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN KELAPAN:

Diiringi dari kubur dalam keadaan terbalik degankepala kebawah dan kaki keatas. " Meraka adalah orang yang berbuatzina, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalahneraka.."


BARISAN KESEMBILAN:

Diiringi dari kubur dengan berwajah hitam gelapdan bermata biru sementara dalam diri mereka penuh dengan api gemuruh." Mereka itu adalah orang yang makan harta anak yatim dengan caraharam, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalahneraka..."


BARISAN KESEPULUH:

Diiringi dari kubur mereka dalam keadaan tubuhmereka penuh dengan sopak dan kusta. "Mereka adalah orang yang derhakakepada orang tuanya, maka inilah balasannya dan tempat kembali merekaadalah neraka.."


BARISAN KESEBELAS:

Diiringi dari kubur mereka dengan berkeadaan buta,gigi mereka memanjang seperti tanduk lembu jantan, bibir merekamelebar sampai kedada dan lidah mereka terjulur memanjang sampaikeperut dan keluar beraneka kotoran. "Mereka adalah orang yang minumarak, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalahneraka..."


BARISAN KEDUA BELAS:

Mereka diiringi dari kubur dengan wajah yangbersinar-sinar laksana bulan purnama. Mereka melalui titian siratseperti kilat. Maka, datanglah suara dari sisi Allah Yang MahaPengasih memaklumkan: "Mereka adalah orang yang beramal soleh dan banyak berbuat baik. Meraka menjauhi perbuatan derhaka, merekamemelihara solat lima waktu, ketika meninggal dunia keadaan merekabertaubat, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalahsyurga, mendapat keampunan, kasih sayang dan keredhaan Allah yang MahaPengasih..."


//me kalau boleh nak barisan 12 lah..kalau pikir balik takutnye...

No comments:

Post a Comment