Thursday, April 16, 2009

MaKaN LaGi...

Mari makan-makan lagi makanan Sarawak. Kali nih aku nak perkenalkan makanan Melanau.
Semalam aku balik lewat dari ofis, so member aku pun ajak pegi makanan baru, kedainya agak berhampiran dari ofc aku, tapi buka agak lewat juga,pukul 7 baru buka.

Yang nih biasa punya, chicken wing,sedap terasa sampai ke tulang
ramuannya.tak menyesal la kalau korang datang sini.






Ha yang lah umai ikan, isi ikan yan dipotong kecil-kecil, diperah limau nipis untuk menghilangkan bau hanyir ikan tue,dimakan mentah-mentah ni,bersama sambal kicap tue dan juga kacang (yg putih-putih dlm mangkuk tue). aku ingatkan mesti rasa ikan tue,tapi bila dah masuk dalam mulut mesti korang x percaya,rasa yang pasti menyelerakan..Cubalah..boleh buat sendiri kat umah (x sure sama rasa ke tak )

Ini lah upanya bila dah digaulkan..(umai ikan)
Ni ada lagi satu makanan Melanau yang aku cakap tadi, namanya Linot. Mula-mula aku hairan gak macam mana nak makannye..aku diberi spit kayu yang ala-ala macam lastik..so member aku pun ajarla aku.Caranya ialah spit tue dimasukan dalam bekas berisi cecair putih yang kenyal dan dipusing-pusingkan supaya ia melekat pada spit tue.Lepas tue masukan dalam sambal yang diberi dan masukan dalam mulut.Sambalnye memang pedas, Tapi memang sedap.Susah nak digambarkan rasanya.




Aku suka sambalnye, rasa pedas-pedas.Mula-mula susah juga nak makan tapi smalam aku dah mula pandai dan aku suka.Member aku cakap bukan senang nak buat Linot nih.Banyak pantang larang yang kena tau.Nak makan pun ada pantang larangnye juga.Ha, bukan senang nak makan sebenarnya..



3 comments:

  1. iskk..iskk cam gam UHU jer..sedap ker tekak eden rasa tak leh masuk ehhh

    ReplyDelete
  2. heran bin ajaib.. kata diet..
    tp cerita edisi makan2 cam tak habis2 je...

    ReplyDelete
  3. memang la kalau tgk macam gam uhu,x ada rasa apa2.sbb tue kena cicah ngan sambal dia.sambal tue yg buatkan bertambah sedap..cubalah..pasti x rugi

    ReplyDelete